tlo 




Przedszkole Miejskie nr 14
im. Janusza Korczaka
w Toruniu.


ul. Inowrocławska 44;
87-100 Toruń.

Telefon: 56 652 97 07
e-mail: pm14@vp.pl



STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM


Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola Miejskiego Nr 14 im. J. Korczaka w Toruniu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy przedszkola traktują dzieci z szacunkiem oraz uwzględniają ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy przedszkola, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz własnych kompetencji.


Akty prawne

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formolarzy „Niebieska Karta”;

  2. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r,, art. 12;

  3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, pkt 1 art.6;

  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;

  5. Ustawa o systemie oświaty;

  6. Ustawa z dnia 26 października 1882 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;

  7. Kodeksu postępowania karnego – art. 304, Kodeksu karnego – art.162;

  8. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. [Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526];

  9. Uchwała Rady Ministrów nr 130/2014 z dnia 8 lipca 2014 r. – rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”;

  10. Uchwała Rady Ministrów nr 89/2015 z dnia 23.06.2015 r.– rządowy program na lata 2015 – 2018 „Bezpieczna +”.

  11. Nowelizacja Ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy z 9 marca 2023 r. [Dz.U. z 21 marca, poz 535];

  12. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy


Rozdział I
Przepisy definiujące

§ 1.


  1. Ilekroć mowa o pracowniku, należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia w przedszkolu.

  2. Ilekroć mowa o małoletnim, należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18. roku życia.

  3. Ilekroć mowa o rodzicu, należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji małoletniego, w szczególności jego rodzica lub opiekuna prawnego. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

  4. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami małoletniego należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

  5. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

  6. Ilekroć mowa o dyrektorze, należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 14 im. Janusza Korczaka w Toruniu.

  7. Ilekroć mowa o przedszkolu, należy przez to rozumieć Przedszkole Miejskie nr 14 im. Janusza Korczaka w Toruniu.

  8. Ilekroć mowa o Standardach, należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu Miejskim nr 14 im. Janusza Korczaka w Toruniu

  9. Osoba odpowiedzialna za Standardy to wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad jej realizacją, monitorowaniem i aktualizacją.

  10. Dane osobowe małoletniego to wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację


Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

§ 2


  1. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletniego.

  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko. Zasady stanowią Załącznik 1 do niniejszych Standardów.

  5. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z Zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik 2 do niniejszych Standardów.

  6. Podejrzenie krzywdzenia mogą zgłosić również opiekunowie dziecka.


Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 3


  1. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji osobie wyznaczonej przez dyrektora.

  2. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, zespół interwencyjny po przeprowadzeniu dochodzenia wewnętrznego, wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.

Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 4

Procedura interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka poza przedszkolem
(w środowisku rodzinnym)


  1. Pracownik podejrzewający krzywdzenie dziecka niezwłocznie informuje o swoich spostrzeżeniach wychowawcę oddziału, pracownika wskazanego przez dyrektora w celu zebrania i porównania informacji. Po zgromadzeniu informacji pracownik, nauczyciel, osoba wskazana przez dyrektora, zgłasza podejrzenie dyrektorowi.

  2. Dyrektor decyduje, czy sytuacja wymaga dokładnej diagnozy i informuje wskazanego pracownika o konieczności obserwacji dziecka i sporządzenia diagnozy.

  3. Nauczyciel, pracownik wskazany przez dyrektora lub dyrektor przeprowadzają rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka. Jeżeli z rozmowy wynika, że dziecko jest krzywdzone w środowisku rodzinnym dyrektor zgłasza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/na Policę lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego (Wydział Rodzinny i Nieletnich) lub przesyła formolarz „Niebieskiej Karty – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach wskazanych powyżej instytucji.

  5. Jeżeli z rozmowy wyraźnie nie wynika, że dziecko jest krzywdzone, dyrektor kieruje wniosek o wgląd w sytuację rodzinną dziecka do Sądu Rejonowego (Wydział Rodzinny i Nieletnich).

  6. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor dodatkowo powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: nauczyciel, pedagog, psycholog, pracownik wskazany przez dyrektora przedszkola, dyrektor i inni pracownicy przedszkola mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.

  7. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, który powinien zawierać wskazania dotyczące:

    1. podjęcia przez przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki,

    2. wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku,

    3. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.


§ 5

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez pracownika placówki


  1. Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w przedszkolu zgłasza problem dyrektorowi.

  2. Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikami na temat zdarzenia. Następnie zarządza obserwację pracy osoby podejrzanej o krzywdzenie lub odsuwa pracownika od bezpośredniej pracy z dziećmi do czasu wyjaśnienia zdarzenia.

  3. Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia: przekazuje uwagi, zapoznaje się z jego wersją wydarzeń, analizuje zebrane dane oraz wraz z podejrzanym pracownikiem planuje dalsze działania mające na celu uchronienie dzieci przed ryzykiem powtórzenia się problemu.

  4. W przypadku potwierdzenia podejrzenia o znęcanie fizyczne, psychiczne, wykorzystywanie seksualne podejmuje się ponadto poniższe działania:

    1. powiadomienie rodziców o krzywdzeniu dziecka,

    2. powiadomienie prokuratury,

    3. skierowanie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej przy Kuratorze Oświaty


  5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie prawni dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców/opiekunów prawnych dziecka na piśmie.


§ 6

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez rówieśnika.


  1. Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w przedszkolu przez rówieśnika lub krzywdzone dziecko zgłasza problem nauczycielowi.

  2. Nauczyciel wykorzystując formę „Rady Dziecięcej” przeprowadza na forum grupy rozmowę z poszkodowanym oraz z dzieckiem oskarżonym o skrzywdzenie. Rozmowa opiera się o odczucia i motywacje uczestników zdarzenia i kończy się ustaleniem formy zadośćuczynienia krzywdzącego wobec poszkodowanego.

  3. Po przeprowadzeniu „Dziecięcej Rady”, nauczyciel obserwuje zachowanie uczestników zdarzenia, starając się w porę wyeliminować/zapobiec podobnym zdarzeniom/ zachowaniom niepożądanym.

  4. W przypadku bardziej skomplikowanym nauczyciel zgłasza problem do pracownika wskazanego przez dyrektora lub do dyrektora.

  5. Nauczyciel, pracownik wskazany przez dyrektora lub dyrektor przeprowadza rozmowę osobno z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego.

  6. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny w skład, którego mogą wchodzić: nauczyciel, pracownik wskazany przez dyrektora, dyrektor, inni nauczyciele i pracownicy przedszkola, którzy znają problem i mogą przyczynić się do jego rozwiązania.


§ 7

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez osobę trzecią.


  1. Pracownik będący świadkiem krzywdzenia dziecka przez osobę trzecią zgłasza problem nauczycielowi, pracownikowi wyznaczonemu przez dyrektora, dyrektorowi.

  2. Krzywdzonemu dziecku zostaje udzielone wsparcie nauczyciela, pedagoga i psychologa.

  3. Nauczyciel, pracownik wyznaczony przez dyrektora, dyrektor przeprowadzają rozmowę z osobą trzecią na temat zdarzenia. Osoba ta zostaje pouczona, że jeżeli ma zastrzeżenia do zachowania dziecka, którego dotyczyło zdarzenie, to ma prawo rozmawiać na ten temat tylko i wyłącznie z osobami dorosłymi, tzn. z rodzicami tego dziecka, dyrektorem, nauczycielem, pedagogiem, psychologiem lub wychowawcą. Niedopuszczalne jest stosowanie wszelkiego rodzaju agresji słownej i fizycznej wobec dziecka.

  4. O zaistniałym fakcie krzywdzenia dziecka i przeprowadzonych rozmowach zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.

  5. W przypadkach bardziej skomplikowanych (przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystaniem seksualnym lub/i zagrożeniem życia) oraz w przypadku powtarzających się aktów przemocy dyrektor przedszkola powiadamia o fakcie Policję.


§ 8

  • Z przebiegu obserwacji i interwencji opisanych w § 4, 5, 7 sporządza się odpowiednio notatkę ze zdarzenia lub/i kartę interwencji (Załącznik nr 3 i nr 4 do Standardów). Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

  • Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, zobowiązane są do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.


  • Rozdział IV

    Zasady ochrony wizerunku dziecka

    § 9


    1. Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

    2. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.


    § 10

    1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

    2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

    3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.


    §§ 11

    1. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo), wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

    2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.


    Rozdział V

    Monitoring stosowania Polityki

    § 12


    1. Dyrektor wyznacza w przedszkolu osobę odpowiedzialną za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

    2. Osoba, o której mowa w pkt. 1, odpowiedzialna jest za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz proponowanie zmian w Standardach.

    3. Osoba, o której mowa w pkt. 1, przeprowadza wśród pracownikówprzedszkola raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.

    4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać ich naruszenia w przedszkolu.

    5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 na podstawie analizy wypełnionych przez pracowników ankiet, sporządza raport z monitoringu, który przekazuje dyrektorowi.

    6. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i przedstawia pracownikom oraz opiekunom dzieci nowe zapisy Standardów.


    Rozdział VII

    Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

    § 13


    1. Pracownicy przedszkola zobowiązani są do poszanowania godności dziecka jako osoby:

      1. akceptują je, uznają jego prawa, rozwijają samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwalają mu wyrażać własne poglądy,

      2. traktują każde dziecko indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagać jego możliwości,

      3. wychowują dziecko w duchu odpowiedzialności za własne czyny i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów.


    2. Stosunek pracowników do wychowanka przedszkola cechować powinny: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.

    3. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego dziecka bez względu na okoliczności.

    4. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do wszelkich informacji na temat jego funkcjonowania na terenie przedszkola.

    5. Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom/opiekunom prawnym.

    6. Wychowankowie przedszkola mogą być odbierani z placówki jedynie przez rodziców/opiekunów prawnych lub osoby przez nich upoważnione na piśmie.


    Rozdział VII

    Przepisy końcowe

    § 14


    1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

    2. Dyrektor zapoznaje wszystkich pracowników ze Standardami, co jest poświadczone przez nich własnoręcznym podpisem. Dokument znajduje się w dostępnym dla pracowników miejscu.

    3. Rodzice/opiekunowie prawni mogą zapoznać się ze Standardami poprzez udostępnienie dokumentu w wyznaczonym miejscu w przedszkolu oraz zamieszczenie Standardów na stronie internetowej placówki.


    Załączniki do pobrania

    Załącznik nr 1. Notatka ze zdarzenia - pobierz

    Załącznik nr 2. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu pobierz

    Załącznik nr 2. Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
    podstawowych zasad ochrony dzieci pobierz

    Załącznik nr 4. - Karta interwencji pobierz

    Załącznik nr 5. - Monitoring standardów – ankieta pobierz